A cigiről való leszokáshoz a májad is kell!

Egyes statisztikák szerint az újévi fogadalmak lendülete március közepéig tart ki. Amennyiben azt fogadtad meg, hogy leszoksz a dohányzásról, mostanra lehet, hogy néha rágyújtottál már. 

Pláne, hogy itt a jó idő, ki lehet ülni teraszokra – a nyirkos téli hidegben rossz az utcán fagyoskodva cigizni, és még a füstöt is kellemetlenebbnek érzi olyankor a dohányos, mint tavasszal vagy nyáron.

De a teljes leszokásért sokkal keményebben meg kell küzdeni, mint az ember előtte feltételezi: a függőséget okozó szerek közül az első helyezett heroin majd a kokain után a nikotin a legerősebb.

A probléma a nikotin alattomos természetében van: egyetlen cigaretta elszívásával ugyan csak 1-2 milligramm nikotin jut a szervezetedbe, de a véráramban akár három napig bennmarad. A nikotin a vizeletből a dohányzás után 3-4 napig, a nyálból 2-4 napig kimutatható. A nikotin bomlásterméke, a kotinin a hajból akár még a cigaretta elszívása után 7-10 nappal is kimutatható.

A nikotin lebontását a máj végzi, tehát ha megfelelő diétával tehermentesíted a működését, akkor gyorsabban dolgozza fel a nikotint, az hamarabb ürül ki a szervezetedből, és kevésbé fogod kívánni a következő szál cigit. Ha pedig mégsem bírtad ki, és rágyújtottál, az alábbi módszerrel könnyebben megelőzheted a visszaesést.

Az, hogy a máj milyen gyorsan képes lebontani a nikotint, persze függ az étrendtől, életkortól, nemtől, a szedett gyógyszerektől, illetve vesebetegségtől vagy terhességtől. Minél idősebb valaki, annál lassabb a nikotin lebontása. A mentolos cigaretta mentolja is lassítja a lebontást,  akárcsak a grapefruitlé (utóbbi egyik hatóanyaga a májban enzimbénító hatású).

Az alábbi módszer azoknak szól, akik nem alkalmaznak nikotinpótlást, tapaszt, rágót vagy e-cigit. A lényeg ugyanis az, hogy a szervezetet megtisztítsuk a nikotintól, a függőséget okozó hatóanyagtól.

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

"Ideális esetben a leszokást teljes életmódváltással kell kombinálni", mondta kérdésemre Sasvári-Szekeres Anita dietetikus. Ám a teljes életmódváltás sokaknak nem is fizikailag, inkább lelkileg megterhelő, túl sok tényező borulna egyszerre az életükben. És mivel a nyugtatónak érzett nikotint kiiktatták, úgy érezhetik, hogy ennyi változással nem tudnak megbirkózni rágyújtás nélkül.

Akkor kezdjék a leszokást a táplálkozásuk átalakításával, legfőbb méregtelenítő szervük, a májuk rendbetételével! 

Még egy fontos infó: a nikotinmegvonás következtében ideiglenesen alacsonyabbá válik a vércukorszint. Emiatt a leszokóban lévő ember farkaséhséget érez, különösen az édességek iránt. Sajnos, míg a nikotin pillanatok alatt képes az agyban pozitív érzelmeket kiváltani, addig az étkezés után ehhez legalább 20 perc kell: ennyi idő alatt pedig óriási mennyiségű édességet lehet befalni. Ha rádtör a rágcsálhatnék, egyél meg egy almát, körtét vagy narancsot: a megtisztításukkal lekötöd a kezedet, a rágás és az édes ízük enyhíti a rágyújtás iránti vágyat.
Jó hír: egészséges emberekben leszokás után a vércukorszint 3-4 nap alatt normalizálódik.

Megfelelő étrenddel segítsd a leszokást!

Az absztinencia kezdetén sokrétű biokémiai változáson megy át a szervezet, ami eleinte inkább megnehezíti a leszokást, mintsem segítene, mondja Sasvári-Szekeres Anita. Minden szempontból azt kell támogatni, hogy ne sóvárogjunk a cigaretta után. 

Elsősorban a C-vitaminban gazdag és a jelentős antioxidáns tartalmú citrusfélék (vérnarancs, citrom) és a piros színű gyümölcsök, valamint a keresztesvirágú (kelbimbó, fejeskáposzta, brokkoli, rukkola, kelkáposzta, retek, fehérrépa, karfiol, karalábé, torma, zsázsa) és zöld leveles zöldségek, salátafélék fogyasztása hozzájárul a szervezet méregtelenítő és öntisztító folyamatainak serkentéséhez. Naponta többször fogyassz ezekből frissen, turmixként, főzelékként vagy rakott ételként, tanácsolja a dietetikus. 

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

A rostfogyasztás növelése is hangsúlyossá válik. Az elfogyasztott pékáru teljes kiőrlésű lisztből készüljön, a főétel mellé köretként válassz barna rizst, barna tésztát, hajdinát, kölest, amarántot. A rostok egy része megduzzad, teltségérzetet okoz, így kevésbé érzed majd a kínzó éhséget, emellett a vércukorszintedet is szabályozza.

Érdemes akár mindennap egy kis marék olajos magvat, például sótlan diót, mogyorót, mandulát elfogyasztani. Ez főként az idegrendszerre lesz nagyon jó hatással omega-3 zsírsav tartalmának köszönhetően, mondja Sasvári-Szekeres Anita.

A bőséges folyadékfogyasztásról sem feledkezhetsz meg. Igyál sok vizet, jó minőségű zöld teákat, a máj működését serkentő máriatövis- és vértisztító csalánteát, cukrozás nélkül. A zöld tea enyhén értágító hatású, ami kedvező az érszűkületet okozó nikotin után.  

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

A probiotikus termékek, mint például a joghurt, a megfelelő bélflóra kialakításában játszik szerepet. Jól működő szervezet pedig jobban tudja hasznosítani az elfogyasztott hasznos tápanyagokat, ad még egy tanácsot a dietetikus. 

A méregteleníteni izzasztással is lehet: a bőséges vízivást követő szaunázás, infraszaunázás fokozza a verejtékezést, azzal pedig a méregtelenítést. 

A sportolás is kiemelt szerephez jut, mivel a testsúly megtartásában és a stressz csökkentésében is segít. Nem kell egyből maratoni futásra gondolni, napi félóra gyors tempójú gyaloglás is megteszi kezdetnek. Kiegészítheted alternatív módszerekkel, relaxációs gyakorlatokkal, autogén tréninggel, a tüdőkapacitást fejlesztő légzőgyakorlatokkal. 

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

Hasznos táplálékkiegészítők:

A-vitamin (például sárgarépában) segít a keringés, az agy és az idegsejtek működését. A dohányosok szervezetében alacsonyabb a szintje a kívánatosnál.
B9-vitamin, másnéven folsav (például a céklában) segíti a nikotin kiürülését, valamint a nikortinhiány miatt fellépő alvászavarokat, hangulatingadozásokat is enyhíti.
B-komplex rendszeres szedése a feszült idegállapotra is jó hatással van, továbbá a sejtek regenerálódását segíti.
C-vitaminból a dohányosoknak eleve kevesebb van a szervezetükben a nikotin által okozott stressz miatt. Ennek a vitaminnak a pótlása (például napi 1-2 vérnaranccsal) a nikotin utáni sóvárgás miatt jelentkező szorongást is csökkenti.
E-vitamin (például búzacsírában, mandulában) segít a dohányzás miatt beszűkült és rugalmatlanná vált érfalak helyreállításában, a szívbetegségek megelőzésében.
Kapszulás probiotikum: a bélflóra helyreállításáért, működésének serkentéséért. Kapható patikában vagy illatszerboltban. Kerüld a folyékony probiotikum-készítményeket, mert gyártótól függően egy kis flakonban akár 12 gramm cukor is lehet, ami 3 kiskanálnyival egyenlő!
Citromfűtea vagy -kapszula: enyhíti a feszültséget, elősegíti a nyugodt alvást.

Összefoglalva:
Ha a fogadalmad ellenére rágyújtottál, önostorozás helyett a következő három napban egyél minél több zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű tésztát, natúr joghurtot, igyál sok vizet és teát cukor nélkül, sportolj, izzadj, és szedd a fenti vitaminokat, hogy mielőbb kiürüljön szervezetedből a nikotin és bomlásterméke.

+1 tipp: ha nagyon elkap a rágyújthatnék, moss fogat, azzal elég jól el lehet terelni a figyelmet. Ráadásul a fogaid előbb szabadulnak a dohányzás okozta sárgás színtől. Tarts a munkahelyeden is egy fogmosókészletet.

0 Tovább

Szeretnéd tudni, mi van a Föld túloldalán?

Itt egy mókás térkép, amely megmutatja, hogy mi van "alattunk", a Föld túloldalán. Vagyis mi az ellenpólusunk. Egy ilyen esős hétfői napon nincs is jobb stresszoldás, mint kideríteni, hogy ha képzeletben egy függőleges alagutat kezdenénk fúrni mondjuk Békéscsabáról, és a fúró a Föld másik oldaláig jutna, akkor túrabakacsot vagy búvárfelszerelést vigyünk-e magunkkal. 
Az oldal elérhetősége: Antipodesmap.com
A felső keresőablakba elég a városnevet beírni, és utána a "Find" (Keres) gombra kattintani. Bal oldalon megjelenik a kiindulási pont, jelen esetben Békéscsaba, a jobb oldali ablakban pedig a muksó feje előbukkan a Föld túloldalán, ami... Lehet próbálkozni :)

stresszoldás ellenpólus térkép

Érdekesség, hogy egy régi szólás miatt az európaiak és amerikaiak jó része azt hiszi, hogy a lábuk alatt a Föld túloldalán Kína van. Pedig ez csak Argentína és Chile bizonyos részeire igaz. A szárazföldre eső helyek túlnyomó részének nincs szárazföldi ellenpólusa. 

0 Tovább

Mentél volna rénszarvaspásztornak!

Ha neked is stresszes a mai napod, a következő videó három perc alatt megnyugtat.

Jan Helmer Olsen kisfilmjében nincs semmi "extra", madártávlatból mutatja meg,
miként tereli rénszarvasait néhány pásztor Norvégia sarkköri vidékén, miközben egy hagyományos számi népdal, joik szól. A számik (saami) Skandinávia északi részének finnugor népcsoportja. A joik szöveg nélküli dal, különleges hangképző technikát igényel az előadása. Egyike Európa legrégibb népzenei tradícióinak, évszázadokig pogány rítusnak tekintették és üldözték, de sikerült megőrizni.

0 Tovább

Ökoritmus

blogavatar

Szó esik egyszerű, követhető és jópofa zöld ötletekről, városi környezettudatosságról és még számtalan érdekességről a Természet világából.

Címkefelhő

ablakfólia (1),akupresszúra (1),akupunktúra (1),alkörmös (1),allergia (3),alma (1),almaecet (1),aloe vera (1),antibakteriális (1),aranyvessző (1),bambusz (1),banán (1),Bernoulli-hatás (1),bevásárlás (1),biokozmetikum (1),biológiai víztisztítás (1),biotakarítás; cipőpucolás; bolhairtás; bútorápolás; testradír; banánhéj; teafilter; kávézacc; citromhéj (1),borostyán (1),burgonyalé (1),buszmegálló (1),bőrfeszesítés; arcpakolás; méz; joghurt; teljes kiőrlésű liszt; tej; tojássárga; almaecet; antioxidáns; C-vitamin; aszkorbinsav (1),cickafark (1),cickafarktea (1),citromfű (2),csalán (1),cukiság; összpontosítás fejlesztése; lajhárbébi (1),diólevéltea (1),dohányzásról való leszokás (1),ecet (1),ecet; antibakteriális lemosás; Staphylococcus aureus; Campylobacter; Eccherichia coli; Listeria (1),ellenpólus térkép (1),energiatakarékosság (1),eper (1),eper termesztés erkélyen (1),fehér tető (1),Fibonacci (1),folyékony trágya házilag (1),fülgyertya (1),fürdőtó (1),fűszernövények termesztése erkélyen (1),fűtés energiatakarékosság hőszigetelés (1),gabonakávé (1),globális felmelegedés (1),grillsziget (1),gyermekláncfű (1),gyomirtás (1),gyomorfekély (1),gyömbér (1),gyöngyvirág (2),hagyma (1),hangya (1),Helicobacter pylori (1),helikopter (1),higiénia (1),háztartás (1),hőpajzs (1),hűtés (1),hűtés légkondicionálás nélkül (1),időjárás (1),időjós kő (1),illóolaj (2),impulzusvásárlás (1),influenza (1),invazív növények (2),izzócsere (1),jegelés (1),Johns Weather Forecasting Stone (1),kamilla (1),kamillatea (1),kert (1),kerti tó (1),komposzt (3),komposztálás (1),kullancs (1),kutya (1),kánikula (1),káposztalé (1),kártékony kerti rovarok (1),környezettudatosság (1),körömvirág (2),kúszónövény (1),lakáshűtés (1),levéltetű (1),leégés (1),lábfürdő (1),majoranna (1),masszázs (1),megelőzés (1),mennyezeti ventilátor (1),mentol (1),meszes talaj (1),meteorológia (2),mogyoróbokor (1),munkahely (1),máj méregtelenítése (1),málna (1),mérföld kilométer átváltás (1),méz (1),napozás (1),naptej házilag (1),napvitorla (1),narancsbőr (1),NASA (1),natúrjoghurt (1),nefelejcs (1),nikotinfüggőség csökkentése (1),NPK-arány (1),nyombélfekély (1),nyári konyha (1),nyári középhőmérséklet (1),népzene (1),olívaolaj (1),orbáncfű (1),organikus gyep (1),orrdugulás (1),orrmosó (1),pH-érték (1),páfrány (2),párologtatás (1),pázsit (1),rajzfilmfigura rizsből (1),redőny (1),reflux (1),RICE (1),ricinusolaj (1),rizsformázás (1),rooibos (1),rovarriasztó (1),rozmaringolaj (1),rózsa (1),Salt Institute (1),savanyú talaj (1),sebességkorlátozás (1),spaletta (1),stresszoldás (3),szappan (1),szarvas (1),szederfa (1),szódabikarbóna (1),szójaolaj (1),sárgarépa (1),sásliliom (2),(1),takarítás (1),teafaolaj (1),trombitavirág (1),trágyázás (1),tuja (1),tájjellegű zöldségek és gyümölcsök (1),tápoldatozás (1),távmunka (1),térkép (1),túlöntözés (1),UV-sugárzás (1),vazelin (1),ventilátor (1),virágföld (1),vízhólyag (1),zsalugáter (1),zselatin pakolás (1),zsurlófűtea (1),zöld konyha (1),zöld tea (2),ágyások kialakítása (1),állatmentés (1),árnyékolás (1),édeskömény (1),éjszakai térdfájás (1),étel gyereknek (1),ételallergia (1),ételkilométer (1),ételművészet (1),óraátállítás inzulin cukorbeteg (1),öntözés (1),újrahasznosítás (1),úszómedence vegyszer nélkül (1),ültetés esőcsatornába (1),őshonos zöldségek és gyümölcsök (1)