A cigiről való leszokáshoz a májad is kell!

Egyes statisztikák szerint az újévi fogadalmak lendülete március közepéig tart ki. Amennyiben azt fogadtad meg, hogy leszoksz a dohányzásról, mostanra lehet, hogy néha rágyújtottál már. 

Pláne, hogy itt a jó idő, ki lehet ülni teraszokra – a nyirkos téli hidegben rossz az utcán fagyoskodva cigizni, és még a füstöt is kellemetlenebbnek érzi olyankor a dohányos, mint tavasszal vagy nyáron.

De a teljes leszokásért sokkal keményebben meg kell küzdeni, mint az ember előtte feltételezi: a függőséget okozó szerek közül az első helyezett heroin majd a kokain után a nikotin a legerősebb.

A probléma a nikotin alattomos természetében van: egyetlen cigaretta elszívásával ugyan csak 1-2 milligramm nikotin jut a szervezetedbe, de a véráramban akár három napig bennmarad. A nikotin a vizeletből a dohányzás után 3-4 napig, a nyálból 2-4 napig kimutatható. A nikotin bomlásterméke, a kotinin a hajból akár még a cigaretta elszívása után 7-10 nappal is kimutatható.

A nikotin lebontását a máj végzi, tehát ha megfelelő diétával tehermentesíted a működését, akkor gyorsabban dolgozza fel a nikotint, az hamarabb ürül ki a szervezetedből, és kevésbé fogod kívánni a következő szál cigit. Ha pedig mégsem bírtad ki, és rágyújtottál, az alábbi módszerrel könnyebben megelőzheted a visszaesést.

Az, hogy a máj milyen gyorsan képes lebontani a nikotint, persze függ az étrendtől, életkortól, nemtől, a szedett gyógyszerektől, illetve vesebetegségtől vagy terhességtől. Minél idősebb valaki, annál lassabb a nikotin lebontása. A mentolos cigaretta mentolja is lassítja a lebontást,  akárcsak a grapefruitlé (utóbbi egyik hatóanyaga a májban enzimbénító hatású).

Az alábbi módszer azoknak szól, akik nem alkalmaznak nikotinpótlást, tapaszt, rágót vagy e-cigit. A lényeg ugyanis az, hogy a szervezetet megtisztítsuk a nikotintól, a függőséget okozó hatóanyagtól.

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

"Ideális esetben a leszokást teljes életmódváltással kell kombinálni", mondta kérdésemre Sasvári-Szekeres Anita dietetikus. Ám a teljes életmódváltás sokaknak nem is fizikailag, inkább lelkileg megterhelő, túl sok tényező borulna egyszerre az életükben. És mivel a nyugtatónak érzett nikotint kiiktatták, úgy érezhetik, hogy ennyi változással nem tudnak megbirkózni rágyújtás nélkül.

Akkor kezdjék a leszokást a táplálkozásuk átalakításával, legfőbb méregtelenítő szervük, a májuk rendbetételével! 

Még egy fontos infó: a nikotinmegvonás következtében ideiglenesen alacsonyabbá válik a vércukorszint. Emiatt a leszokóban lévő ember farkaséhséget érez, különösen az édességek iránt. Sajnos, míg a nikotin pillanatok alatt képes az agyban pozitív érzelmeket kiváltani, addig az étkezés után ehhez legalább 20 perc kell: ennyi idő alatt pedig óriási mennyiségű édességet lehet befalni. Ha rádtör a rágcsálhatnék, egyél meg egy almát, körtét vagy narancsot: a megtisztításukkal lekötöd a kezedet, a rágás és az édes ízük enyhíti a rágyújtás iránti vágyat.
Jó hír: egészséges emberekben leszokás után a vércukorszint 3-4 nap alatt normalizálódik.

Megfelelő étrenddel segítsd a leszokást!

Az absztinencia kezdetén sokrétű biokémiai változáson megy át a szervezet, ami eleinte inkább megnehezíti a leszokást, mintsem segítene, mondja Sasvári-Szekeres Anita. Minden szempontból azt kell támogatni, hogy ne sóvárogjunk a cigaretta után. 

Elsősorban a C-vitaminban gazdag és a jelentős antioxidáns tartalmú citrusfélék (vérnarancs, citrom) és a piros színű gyümölcsök, valamint a keresztesvirágú (kelbimbó, fejeskáposzta, brokkoli, rukkola, kelkáposzta, retek, fehérrépa, karfiol, karalábé, torma, zsázsa) és zöld leveles zöldségek, salátafélék fogyasztása hozzájárul a szervezet méregtelenítő és öntisztító folyamatainak serkentéséhez. Naponta többször fogyassz ezekből frissen, turmixként, főzelékként vagy rakott ételként, tanácsolja a dietetikus. 

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

A rostfogyasztás növelése is hangsúlyossá válik. Az elfogyasztott pékáru teljes kiőrlésű lisztből készüljön, a főétel mellé köretként válassz barna rizst, barna tésztát, hajdinát, kölest, amarántot. A rostok egy része megduzzad, teltségérzetet okoz, így kevésbé érzed majd a kínzó éhséget, emellett a vércukorszintedet is szabályozza.

Érdemes akár mindennap egy kis marék olajos magvat, például sótlan diót, mogyorót, mandulát elfogyasztani. Ez főként az idegrendszerre lesz nagyon jó hatással omega-3 zsírsav tartalmának köszönhetően, mondja Sasvári-Szekeres Anita.

A bőséges folyadékfogyasztásról sem feledkezhetsz meg. Igyál sok vizet, jó minőségű zöld teákat, a máj működését serkentő máriatövis- és vértisztító csalánteát, cukrozás nélkül. A zöld tea enyhén értágító hatású, ami kedvező az érszűkületet okozó nikotin után.  

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

A probiotikus termékek, mint például a joghurt, a megfelelő bélflóra kialakításában játszik szerepet. Jól működő szervezet pedig jobban tudja hasznosítani az elfogyasztott hasznos tápanyagokat, ad még egy tanácsot a dietetikus. 

A méregteleníteni izzasztással is lehet: a bőséges vízivást követő szaunázás, infraszaunázás fokozza a verejtékezést, azzal pedig a méregtelenítést. 

A sportolás is kiemelt szerephez jut, mivel a testsúly megtartásában és a stressz csökkentésében is segít. Nem kell egyből maratoni futásra gondolni, napi félóra gyors tempójú gyaloglás is megteszi kezdetnek. Kiegészítheted alternatív módszerekkel, relaxációs gyakorlatokkal, autogén tréninggel, a tüdőkapacitást fejlesztő légzőgyakorlatokkal. 

dohányzásról való leszokás máj méregtelenítése nikotinfüggőség csökkentése zöld tea citromfű stresszoldás

Képforrás

Hasznos táplálékkiegészítők:

A-vitamin (például sárgarépában) segít a keringés, az agy és az idegsejtek működését. A dohányosok szervezetében alacsonyabb a szintje a kívánatosnál.
B9-vitamin, másnéven folsav (például a céklában) segíti a nikotin kiürülését, valamint a nikortinhiány miatt fellépő alvászavarokat, hangulatingadozásokat is enyhíti.
B-komplex rendszeres szedése a feszült idegállapotra is jó hatással van, továbbá a sejtek regenerálódását segíti.
C-vitaminból a dohányosoknak eleve kevesebb van a szervezetükben a nikotin által okozott stressz miatt. Ennek a vitaminnak a pótlása (például napi 1-2 vérnaranccsal) a nikotin utáni sóvárgás miatt jelentkező szorongást is csökkenti.
E-vitamin (például búzacsírában, mandulában) segít a dohányzás miatt beszűkült és rugalmatlanná vált érfalak helyreállításában, a szívbetegségek megelőzésében.
Kapszulás probiotikum: a bélflóra helyreállításáért, működésének serkentéséért. Kapható patikában vagy illatszerboltban. Kerüld a folyékony probiotikum-készítményeket, mert gyártótól függően egy kis flakonban akár 12 gramm cukor is lehet, ami 3 kiskanálnyival egyenlő!
Citromfűtea vagy -kapszula: enyhíti a feszültséget, elősegíti a nyugodt alvást.

Összefoglalva:
Ha a fogadalmad ellenére rágyújtottál, önostorozás helyett a következő három napban egyél minél több zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű tésztát, natúr joghurtot, igyál sok vizet és teát cukor nélkül, sportolj, izzadj, és szedd a fenti vitaminokat, hogy mielőbb kiürüljön szervezetedből a nikotin és bomlásterméke.

+1 tipp: ha nagyon elkap a rágyújthatnék, moss fogat, azzal elég jól el lehet terelni a figyelmet. Ráadásul a fogaid előbb szabadulnak a dohányzás okozta sárgás színtől. Tarts a munkahelyeden is egy fogmosókészletet.

0 Tovább

7 italtipp reflux és gyomorfekély esetén

Tavasszal (és ősszel) sokkal gyakoribb reflux, illetve a gyomor- és nyombélfekély, és gyakran ajánlják, hogy étkezések között inni kell, gyakran keveset, azzal is hígítva a gyomorsavat.

Igen ám, de mit igyunk? Hiszen fekély esetén tiltólistára kerül a koffeintartalmú kávé és kóla, továbbá minden szénsavas (és cukros) ital, a tej, a narancslé és a tea egyaránt -- utóbbinál még a savanyú gyümölcsteák is, de ez talán nem baj, tele vannak hozzáadott aromával. Az alkohol is tilos.

A víz volna a legjobb, de egyrészt unalmas, másrészt mivel a hideg italok (és a forrók) is kerülendők, fogyasztás előtt meg kéne langyosítani, úgy viszont már eléggé nagy kihívás legyűrni. 

Íme 7 tipp a pohárba:

1. Gabonakávé
A pörkölt árpából, rozsból és cikóriából készült instant gabonakávé elfogadható helyettesítője a babkávénak. Gyomorfekély esetén a cukorral történő édesítést is minimalizálni kell, mert a finomított cukrot nehezebben emészti meg szervezetünk, több gyomorsavat termel közben, ami pont káros, ha fekélye van valakinek. Szerencsére a gabonakávé enyhébb, mint a babkávé, "iható" édesítés nélkül is. Ami a pótkávé fehérítését illeti, a tej nem túl szerencsés gyomorfekély esetén, mert gyorsan kiürül a gyomorból, és fokozhatja a savelválasztást, ami a fájdalom kiújulásával járhat. Ez egyénfüggő, nem mindenkinél okoz gondot. Cukorbetegek olvassák el az instant kávéfehérítő összetevőit, mert szénhidrátot tartalmazhat.
Kiegészítés: a kávét lehet fehéríteni mandula-, rizs- vagy szójaitallal, de egyrészt ezeknek szintén van bizonyos szénhidrát-tartalmuk, amelyet a cukorbetegeknek figyelembe kell venniük, másrészt eléggé drágák: a legolcsóbb 500 Ft literenként.

reflux gyomorfekély nyombélfekély gabonakávé rooibos méz Helicobacter pylori gyömbér kamilla körömvirág cickafark citromfű édeskömény orbáncfű káposztalé burgonyalé sárgarépa alma banán natúrjoghurt

2. Rooibos tea  
Ízesítés nélkül is kellemes ízű, egy csipetnyi is elegendő 1 liter vízhez. Akinek hőfokszabályzós vízforralója van, csak 80 Celsius-fokig melegítse a vizet, abban 3-5 percig áztassa a leveleket. A rooibos, más néven vörös tea egy dél-afrikai cserje levele. Koffeinmentes, ásványi anyagokban (kalcium, mangán, fluor, cink, magnézium, réz) gazdag. Görcsoldó, gyulladásgátló és anti-allergén. Enyhíti a fejfájást, az asztma, a szénanátha tüneteit, jótékony hatással van az álmatlanságra, hasnyálmirigy bántalmakra, és elősegíti az emésztést. Érdemes a natúr, szálas rooibos teát választani, amely nem tartalmaz hozzáadott aromát.

3. Mézes-gyömbéres meleg limonádé
Egyes weboldalak szerint a mézben lévő hangyasav irritálhatja a gyomornyálkahártyát. Mások viszont kifejezetten ajánlják a mézet, mert antibakteriális hatásának köszönhetően gátolja a fekélyt okozó Helicobacter pylori baktérium szaporodását. Ki kell tehát próbálni, hogy az ital okoz-e panaszt, vagy enyhülést hoz. Csakis minőségi mézet szabad vásárolni.
A gyömbérről szintén megoszlik a dietetikusok véleménye, már-már komikus, hogy az egyik szigorúan tiltja, a másik kifejezetten ajánlja gyomorfekély esetén. OFF: Jót nevetnénk ezen, ha nem a gyógyulásunk volna a tét, de így dermesztő látni, hogy a táplálkozási szakértők ennyire szélsőséges véleményen vannak rendkívül sok élelmiszerrel kapcsolatban a fekélydiétában.
A baktériumölő hatású gyömbér gingerol nevű illóolaja és más hatóanyagai egyes kutatások szerint enyhítik a fekélyes panaszokat. A friss gyömbért mosás után csak vékonyan szabad meghámozni, mert a héja alatt van a legtöbb hatóanyag. Reszeljünk egy kiskanálnyit (4 grammot) 1 liter 85 Celsius-fokos vízhez. Gyömbérből napi 6 grammnál többet nem szabad fogyasztani. A gyömbér fokozhatja a vérhígító gyógyszerek hatását, ezért aki ilyet szed, inkább válasszon más italt.
A limonádét hígra kell elkészíteni, nem a "normál" ízesítés a cél, hanem a fogyaszthatóság. Egy kiskanálnyi mézet csak akkor adjunk hozzá, ha már langyosra hűlt, hogy a méz értékes összetevői ne károsodjanak a hő hatására.

reflux gyomorfekély nyombélfekély gabonakávé rooibos méz Helicobacter pylori gyömbér kamilla körömvirág cickafark citromfű édeskömény orbáncfű káposztalé burgonyalé sárgarépa alma banán natúrjoghurt

4. Gyógyteák
Minden, ami gyulladáscsökkentő, hámosító, nyugtató hatású, mint a kamilla, körömvirág, cickafark, édeskömény, citromfű és orbáncfű. Utóbbi mérsékli a depresszió tüneteit is. A gyógyteák többsége ízesítés nélkül is elfogadható ízű, enyhén édeskés. Én 1 liter vízhez adok egy filtert vagy egy csapott kiskanálnyi füvet-virágot.

5. Almás-banános turmix
Egy meghámozott almát és egy banánt két deciliter langyos vízzel összeturmixolunk. Apránként fogyasszuk el, mert egyszerre megterhelő mennyiség lehet, márpedig a fekélyes gyomrot nem szabad "túlfeszíteni". Hozzá lehet adni pár csepp citromlét, hogy ne barnuljon be. A nagy pektintartalmú alma és a nyáktermelő banán afféle védőbevonatot képez a gyomor nyálkahártyáján. A gyomrot irritálhatja az alma héja, ezért kell lehámozni. Minél zöldebb a banán, annál több hatóanyag van benne.

6. KBS-lémix
A gyomorfekély kúrálására jó a nyers zöldséglékeverék, amely káposztából, (rózsa-) burgonyából és sárgarépából áll. A burgonya mucintartalma a gyomor és bél nyálkahártyáján bevonatot képez, így segíti a gyógyulást. (Vérző gyomorfekély esetén tilos!) A káposztában U-vitamin (S-methylmethionine) található, amely természetes fekélykezelő szer. A sárgarépa színét is adó béta-karotin fontos hámvédő és regeneráló hatású elővitamin (az A-vitaminé).
A KBS-lémixhez egy közepes méretű krumplit, 5 levél fejeskáposztát és egy kisebb sárgarépát felkockázva beleteszünk a robotgép táljába, hozzáöntünk 2 dl langyos vizet, és összeaprítjuk. Utána leszűrjük, kicsavarjuk a zöldségaprítékot. Kézi reszelővel is lehet dolgozni, de az elég intenzív munka. A lémixet étkezés előtt 20 perccel elkortyoljuk. Egy kicsit jobb az íze, mint amire készülünk, és cserébe állítólag 10 nap alatt meggyógyítja az enyhébb fekélyeket.
Egyes internetes források nem ajánlják a gyümölcscentrifuga használatát, állítólag abból nem minden értékes tápanyag képes kijutni. Bioboltokban kapható nyers káposztalé is, önmagában is fogyasztható.

7. Hígított joghurt
A hűtőből kivett natúrjoghurt kellemetlenül hideg az üres gyomornak, de duplájára hígítva kézmeleg vízzel már kellemes innivaló. Enyhíti a fekély okozta sajgó fájdalmat, a benne lévő élőflóra segíti a jótékony bélbaktériumok munkáját, és gátolja a H. pylori szaporodását. Az édesített joghurtok kevésbé hatékonyak.

További olvasnivalók a témában:
Édenkert.hu
Vital.hu
RD.hu

0 Tovább

Ökoritmus

blogavatar

Szó esik egyszerű, követhető és jópofa zöld ötletekről, városi környezettudatosságról és még számtalan érdekességről a Természet világából.

Címkefelhő

ablakfólia (1),akupresszúra (1),akupunktúra (1),alkörmös (1),allergia (3),alma (1),almaecet (1),aloe vera (1),antibakteriális (1),aranyvessző (1),bambusz (1),banán (1),Bernoulli-hatás (1),bevásárlás (1),biokozmetikum (1),biológiai víztisztítás (1),biotakarítás; cipőpucolás; bolhairtás; bútorápolás; testradír; banánhéj; teafilter; kávézacc; citromhéj (1),borostyán (1),burgonyalé (1),buszmegálló (1),bőrfeszesítés; arcpakolás; méz; joghurt; teljes kiőrlésű liszt; tej; tojássárga; almaecet; antioxidáns; C-vitamin; aszkorbinsav (1),cickafark (1),cickafarktea (1),citromfű (2),csalán (1),cukiság; összpontosítás fejlesztése; lajhárbébi (1),diólevéltea (1),dohányzásról való leszokás (1),ecet (1),ecet; antibakteriális lemosás; Staphylococcus aureus; Campylobacter; Eccherichia coli; Listeria (1),ellenpólus térkép (1),energiatakarékosság (1),eper (1),eper termesztés erkélyen (1),fehér tető (1),Fibonacci (1),folyékony trágya házilag (1),fülgyertya (1),fürdőtó (1),fűszernövények termesztése erkélyen (1),fűtés energiatakarékosság hőszigetelés (1),gabonakávé (1),globális felmelegedés (1),grillsziget (1),gyermekláncfű (1),gyomirtás (1),gyomorfekély (1),gyömbér (1),gyöngyvirág (2),hagyma (1),hangya (1),Helicobacter pylori (1),helikopter (1),higiénia (1),háztartás (1),hőpajzs (1),hűtés (1),hűtés légkondicionálás nélkül (1),időjárás (1),időjós kő (1),illóolaj (2),impulzusvásárlás (1),influenza (1),invazív növények (2),izzócsere (1),jegelés (1),Johns Weather Forecasting Stone (1),kamilla (1),kamillatea (1),kert (1),kerti tó (1),komposzt (3),komposztálás (1),kullancs (1),kutya (1),kánikula (1),káposztalé (1),kártékony kerti rovarok (1),környezettudatosság (1),körömvirág (2),kúszónövény (1),lakáshűtés (1),levéltetű (1),leégés (1),lábfürdő (1),majoranna (1),masszázs (1),megelőzés (1),mennyezeti ventilátor (1),mentol (1),meszes talaj (1),meteorológia (2),mogyoróbokor (1),munkahely (1),máj méregtelenítése (1),málna (1),mérföld kilométer átváltás (1),méz (1),napozás (1),naptej házilag (1),napvitorla (1),narancsbőr (1),NASA (1),natúrjoghurt (1),nefelejcs (1),nikotinfüggőség csökkentése (1),NPK-arány (1),nyombélfekély (1),nyári konyha (1),nyári középhőmérséklet (1),népzene (1),olívaolaj (1),orbáncfű (1),organikus gyep (1),orrdugulás (1),orrmosó (1),pH-érték (1),páfrány (2),párologtatás (1),pázsit (1),rajzfilmfigura rizsből (1),redőny (1),reflux (1),RICE (1),ricinusolaj (1),rizsformázás (1),rooibos (1),rovarriasztó (1),rozmaringolaj (1),rózsa (1),Salt Institute (1),savanyú talaj (1),sebességkorlátozás (1),spaletta (1),stresszoldás (3),szappan (1),szarvas (1),szederfa (1),szódabikarbóna (1),szójaolaj (1),sárgarépa (1),sásliliom (2),(1),takarítás (1),teafaolaj (1),trombitavirág (1),trágyázás (1),tuja (1),tájjellegű zöldségek és gyümölcsök (1),tápoldatozás (1),távmunka (1),térkép (1),túlöntözés (1),UV-sugárzás (1),vazelin (1),ventilátor (1),virágföld (1),vízhólyag (1),zsalugáter (1),zselatin pakolás (1),zsurlófűtea (1),zöld konyha (1),zöld tea (2),ágyások kialakítása (1),állatmentés (1),árnyékolás (1),édeskömény (1),éjszakai térdfájás (1),étel gyereknek (1),ételallergia (1),ételkilométer (1),ételművészet (1),óraátállítás inzulin cukorbeteg (1),öntözés (1),újrahasznosítás (1),úszómedence vegyszer nélkül (1),ültetés esőcsatornába (1),őshonos zöldségek és gyümölcsök (1)