10 túlélő-tipp a hőségre, ha nincs a cégnél légkondi

Például csinálj úgy, mint az elefánt, utánozd a brit katonákat, alakíts üzemi tanácsot vagy forgasd a fogkefét!



1. Vetkőzz! 
Jó lenne végre belátni, hogy ez itt a 21. század, a klímaváltozás kora. Márpedig az „illendő” ruházatra vonatkozó előírások jelentős része a 18. és 19. századból, a brit birodalom fénykorából eredeztethető, amikor még tartott a „kis jégkorszaknak” nevezett hűvös meteorológiai időszak. A nem sokkal később kezdődő ipari forradalom máig tartó hatása az a környezetszennyezés, amely felelőssé tehető az egyre nagyobb mértékű globális fölmelegedésért.   


50 éves márciusi hőmérsékleti átlagok a 16. századtól napjainkig. A görbe első része (1500-1850) a történeti éghajlati-rekonstrukció idősorára, míg a második fele Budapest (1780-1995) idősorára épül. Forrás: Magyar Tudomány 1999/9; Rácz Lajos: Magyarország éghajlattörténete a 16. századtól napjainkig 

A kétszázötven évvel ezelőtt lefektetett dress code mára elavult, felülírja a naponta hőmérsékleti rekordokat döntögető időjárás. Valamint olyan hatással lehet a nyáron mind jobban túlterhelt energiaszektorra, ami szükségessé teszi, hogy újragondoljuk az egészet.
Tényleg arra költünk el fejenként több tízezer forintot minden nyáron, hogy a józanésszel szembe menve a kánikulában is minél több réteg ruhát vehessünk föl?



Beau Brummel, a 18. százady angol dandy, aki megteremtette az úri férfidivatot.
Forrás: Historical Figures of England

A japánok már megkezdték az újragondolást: az atomerőművek bezárása óta minden watt áram felhasználását meg kell fontolniuk. El is fogadták, hogy nyáron rövid ujjú ingben, nyakkendő nélkül mehessenek a férfiak dolgozni.
Mi miért akarunk angolabbak lenni az angoloknál, amikor egyre erősebben mediterrán a klímánk? 2011 nyarán a magyarországi középhőmérséklet (éjjeli és nappali hőmérséklet átlaga) 0,5-1,5 Celsius-fokkal melegebb volt a szokásosnál, 20-22 fok körüli volt. 
Ha csak a mai időjárást nézem, Londonban éjjel 15 fok volt, nappal 20 fok lesz. Budapesten éjjel 26 fok volt, nappal 37 fok lesz. És ez a levegő hőmérséklete, tehát direkt napsütésben
44-46 fok várható. Ennek fényében miért ne írhatnánk új, saját szabályokat?

A világ energiafogyasztásaA
A világ energiafogyasztása Forrás: The Oil Drum

2. Vizezd a fejedet!
A fejbőrben és a fülkagylóban sok a hajszálér, azokat hűtve fokozod a hőleadást. (Ezért legyezik a fülüket az elefántok, de a nyulak is ezt használják hőszabályozásra.) A hajat elég a halántéknál, a fül mögött és a tarkón enyhén bevizezni, és utána megnedvesíteni a füleket. Ügyelj arra, hogy a ventilátor szele ne irányuljon közvetlenül a fejedre, nehogy megfázz.

elefántfül

Infravörös kép az elefánt füléről, ami sötétebb, akár 9 Celsius-fokkal is hűvösebb, mint a teste. Forrás: Foy and Oxford Scientific Films

3. Cserélj izzót!
A legtöbb munkahelyen még hagyományos izzók vannak az asztali lámpákban, pedig azok az energia 95-98 százalékát hővé alakítják, és csak a maradék hasznosul fényként. Ennyi erővel egy hősugárzót is az asztalra tehetsz. Ha napközben is lámpát használsz (például azért, mert erősen beárnyékolod a szobát, és kell a világítás), akkor feltétlenül cseréld le az izzódat. Próbáltam adatokat keresni az energiatakarékos égőre (kompakt fénycső, CFL), úgy látom, szintén 80-85 százalék a hőkibocsátása. A LED-es lámpának már kevesebb, igaz, egy hagyományos izzóhoz képest legalább három év a megtérülési ideje – magyarul drága.  Megoldás: ideiglenesen úgy átrendezni az irodát, hogy ne kelljen túlzottan besötétíteni. Például a nyári hónapokra elhúzni az íróasztalokat az ablakoktól.

4. Vegyél lábfürdőt!
Ez a munkahelyeden is megoldható, amennyiben a kollégák vagy ügyfelek nem látnak be az íróasztalod alá. Ha belátnak, de lehet egy kicsit kreatívkodni, akkor vegyél kartonpapír lapokat az írószerboltban, és függönyszerűen ragaszd föl az íróasztal köré. A lábfürdőhöz egy egészen kicsi műanyag lavór is elég, nem kell mélynek lennie, csak az a lényeg, hogy akkora legyen az átmérője, hogy az egész lábfejed beleférjen. Reggel beteszed az asztal alá, este kiöntöd, ennyi. Próbáld ki, és meglátod, óránként öt perc lábfürdő rendbe tesz, megint tudsz mosolyogni. (Teríts a lavór mellé egy kis törülközőt a padlóra, és arra lépj ki.)
Tipp: a vízbe csepegtethetsz illóolajat: 5-5 csepp rozmaring élénkíti a vérkeringést, a boróka javítja a nyirokkeringést, a borsmenta hűsít. Ha más nincs, két kupaknyi szájvizet is önthetsz az áztatóvízbe.

5. Áramtalaníts!
Régebbi munkahelyemen padlódobozban voltak a konnektorok, és gyakran három-négy mobiltöltő is be volt dugva – napokig, amíg a gazdájuk el nem kezdte keresni őket. Pedig a meleg levegő meg tud rekedni az íróasztal alatt, és nem érted, honnan jön ez a hőség. Nézz le az íróasztal alá, és húzz ki mindent, ami nem kell.

6. Jégzselézd a lábad!
Patikában vagy illatszerboltban kapható hűsítő sósborszeszes géllel vagy timsós krémmel kend be az alsó lábszárat. Hasonló a hatásuk a mentolos-kámforos izomlazító sportkrémeknek, de sokan (= kollégák) nem szeretik a szagukat, ezért inkább munkába vagy hazamenet használd, és ne az iroda zárt terében. A mentol bizsergeti a hidegérzékelő idegvégződéseket, a TRPM8-receptorokat, valamint lassan párolog, ami sok energiát von el a bőrtől – máris hűvösebbnek érzed az egész testedet. Frissítő még az aloe verás pumpás spray vagy vadgesztenyés krém, de végszükség esetén bevethető a napozás utáni hűsítő gél, sőt, a borotválkozás utáni arczselé is. Magad is keverhetsz hőség elleni lábkrémet: 100 ml testápolóhoz csepegtess 30-30 csepp, rozmaring vagy eukaliptusz illóolajat.

7. Frissítsd a levegőt!
A ventilátor rácsára köss egy szalagot (vagy arasznyi gézcsíkot), amire 2-3 csepp illóolajat csepegtetsz. Amint bekapcsolod a gépet, az egész szobában szépen elteríti az illatot. Nem kell, hogy túl erős legyen, anélkül is kifejti a hatását: percek alatt javítja a közérzetet. A levendula enyhíti a hőség okozta fejfájást, az eukaliptusz tisztítja a pollenallergia miatt eltaknyosodott légutakat és hűsít, a citrom felfrissít.

8. Mosd le a végtagjaidat!
A munkahelyi mosdóban is megteheted, hogy egy papírtörlőt vagy textil zsebkendőt benedvesítesz, és áttörlöd vele a karodat és lábadat. Utána ne törülközz meg, hanem hagyd elpárologni a vizet, hogy lehűtse a bőrödet. A kicsavart textil zsebkendőt a tarkódra is teheted, viszonylag diszkrét módja a nyaki erek hűtésének. A brit hadseregnél az 1990-es években kísérletezték ki a kézáztatás módszerét: a katonákat 40 Celsius-fokos hőmérsékletben teljes menetfelszerelésben gyakorlatoztatták egy órát, majd utána tíz percre hideg vízbe tették a kezüket. Minél hidegebb volt a víz, annál jobban lehűtötte a testük maghőmérsékletét. A 10 Celsius-fokos hideg víz a 38,5 Celsius-fokos maghőmérsékletet 36,9 Celsius-fokra csökkentette. 

9. Dolgozz távmunkában!
Számtalan munkát prímán lehetne végezni otthonról is, de sajnos egy csomó főnök úgy gondolkodik, hogy nem érezheti magát főnöknek, ha nincsenek bent az alkalmazottak. Amennyiben a cégnél van szakszervezet vagy üzemi tanács (ötnél több alkalmazottat foglalkoztató cégeknél lehet ilyet alakítani), akkor itt az ideje, hogy képviseljék a munkavállalók érdekeit. Harcolják ki a vezetőségnél, hogy ha nincs a cégnél légkondi, de a nappali hőmérséklet meghaladja mondjuk a 35 Celsius-fokot, akkor otthon maradhassanak a dolgozók. Természetesen a munkát így is maradéktalanul el kell végezni, tehát ez nem egyenlő a fizetett szabadsággal.

10. Told a mentolt!
Ha a fentiek egyikét sem tudod megvalósítani, moss fogat. Két perc alatt hihetetlenül felfrissíti az agyat. Használhatsz mentolos szájvizet is vagy mentolos rágót/cukorkát. Lehet, hogy a hőségben nyaktól lefelé úgy érzed magad, mint egy varacskos disznó, de nyaktól fölfelé újra forogni fognak a kerekek.

Arra kérlek, hogy ha tetszett a cikkem, akkor nyomj egy lájkot. Köszönöm!

 

4 Tovább

Biotrükkök allergiás orrdugulás ellen

Ha már unod, hogy éjszaka állandóan felébredsz, mert eldugult az orrod, csavarja a tüsszentés, és a végén még vérzik is az erőltetett fújástól, elmész a patikába, és kínodban veszel valami orrsprayt. Ezzel több baj is van:

  1. nem biztos, hogy muszáj azonnal gyógyszert választanod,
  2. az allergiaszezon hónapokig tart, de orrcseppet legfeljebb 2-3 hétig szabad használni, mert nem tesz jót az orrnyálkahártyának (a patikus is mondta),
  3. drága.

Az alábbi megoldásokat váltogatva érdemes alkalmazni, de hosszú távon is mindegyik hatékony, nem jár kellemetlen mellékhatásokkal, és gyerekeknél is biztonsággal alkalmazható.

gyomok

Éjjelre:

- Hagyományos szőr vagy sörte hajkefével lefekvés előtt alaposan keféld át a hajadat, hogy ne kerülhessen át arról a rengeteg por- és pollenszemcse a párnára, ahonnan alvás közben belélegzed. Szokták mondani, hogy az allergiások minden este mossanak hajat, de ez általában kivitelezhetetlen.
- Legalább kétnaponta húzz friss párnahuzatot.
- A párna mellett a matrac két oldalára cseppents egy-egy csepp illóolajat. Nem kell több, mert az már izgatja az orrnyálkahártyát. A nyugtató hatásúak közül válassz: kamillát, levendulát vagy citromfüvet. Nekem ez utóbbi jött be. Az illatokat nem szerencsés keverni, ágyhúzástól-ágyhúzásig használj egyfélét.
- Lefekvéskor a patikában kapható tengervizes orrsprayből egy-két puff jó az orrjáratok kitisztítására, éjszaka is kíméletes segítség, ha esetleg fölébrednél.

Nappalra:

- Nem vagyok barátja a rágógumizásnak, mert megbolondítja a gyomorsavtermelést – azt hiszi a gyomrunk, hogy a szánkban valami rettentő nehezen megemészthető étel van, azért csócsáljuk már régóta, ezért extra mennyiségű gyomorsavat kezd termelni. Ez egyenes út a refluxhoz és a fekélyhez. DE: orrdugulás ellen hatásos lehet a néhány percig tartó rágózás, akárcsak a mentolos cukorka.
- Ha nem szereted a rágógumit, vagy olyan helyen dolgozol, ahol nem alkalmazható, menj ki a mosdóba, és öblögess mentolos szájvízzel! Azonnali duguláselhárítás, bármikor beválik.
- Két-háromhetente végezz fülgyertyázást, tisztítja az arcüreget.
- Napközben és lefekvés előtt használj orrmosó kancsót.
- Ha kerékpárral vagy robogóval közlekedsz, viselj szénszűrős arcmaszkot!
- Kerti munkához is vegyél föl legalább egy gyógyszertári arcmaszkot (kb 50 Ft), hogy ne lélegezd be a port. Arra azért ügyelj, hogy a Napnak háttal dolgozz, máskülönben úgy fogsz kinézni, mint Homer Simpson negatívban.
- Akupresszúra: a két mutatóujjad hegyével legalább egy percig folyamatosan nyomd jobb- és baloldalon az orrcimpák melletti-fölötti kis mélyedést, ezzel élénkíted az itt található dugulásoldó akupunktúrás pontokat. Két ujjadat az orrod mellett függőlegesen mozgatva erősen masszírozhatod is az orrod két oldalát, hasonlóan jótékony hatású. Ezt napközben többször is érdemes végezni. A bal kezed mutató- és hüvelykujja közötti részt is gyakran masszírozd, itt fut le a tüdő meridián vonal. Egyébként a tüdő meridián hajnali 3-5 óra között aktív, ezért ébredhetsz föl éjszakánként, ha valami akadályozza a légzést. (Az ismeretekért köszönet dr. Wang Lifennek.)

0 Tovább

Ökoritmus

blogavatar

Szó esik egyszerű, követhető és jópofa zöld ötletekről, városi környezettudatosságról és még számtalan érdekességről a Természet világából.

Címkefelhő

ablakfólia (1),akupresszúra (1),akupunktúra (1),alkörmös (1),allergia (3),alma (1),almaecet (1),aloe vera (1),antibakteriális (1),aranyvessző (1),bambusz (1),banán (1),Bernoulli-hatás (1),bevásárlás (1),biokozmetikum (1),biológiai víztisztítás (1),biotakarítás; cipőpucolás; bolhairtás; bútorápolás; testradír; banánhéj; teafilter; kávézacc; citromhéj (1),borostyán (1),burgonyalé (1),buszmegálló (1),bőrfeszesítés; arcpakolás; méz; joghurt; teljes kiőrlésű liszt; tej; tojássárga; almaecet; antioxidáns; C-vitamin; aszkorbinsav (1),cickafark (1),cickafarktea (1),citromfű (2),csalán (1),cukiság; összpontosítás fejlesztése; lajhárbébi (1),diólevéltea (1),dohányzásról való leszokás (1),ecet (1),ecet; antibakteriális lemosás; Staphylococcus aureus; Campylobacter; Eccherichia coli; Listeria (1),ellenpólus térkép (1),energiatakarékosság (1),eper (1),eper termesztés erkélyen (1),fehér tető (1),Fibonacci (1),folyékony trágya házilag (1),fülgyertya (1),fürdőtó (1),fűszernövények termesztése erkélyen (1),fűtés energiatakarékosság hőszigetelés (1),gabonakávé (1),globális felmelegedés (1),grillsziget (1),gyermekláncfű (1),gyomirtás (1),gyomorfekély (1),gyömbér (1),gyöngyvirág (2),hagyma (1),hangya (1),Helicobacter pylori (1),helikopter (1),higiénia (1),háztartás (1),hőpajzs (1),hűtés (1),hűtés légkondicionálás nélkül (1),időjárás (1),időjós kő (1),illóolaj (2),impulzusvásárlás (1),influenza (1),invazív növények (2),izzócsere (1),jegelés (1),Johns Weather Forecasting Stone (1),kamilla (1),kamillatea (1),kert (1),kerti tó (1),komposzt (3),komposztálás (1),kullancs (1),kutya (1),kánikula (1),káposztalé (1),kártékony kerti rovarok (1),környezettudatosság (1),körömvirág (2),kúszónövény (1),lakáshűtés (1),levéltetű (1),leégés (1),lábfürdő (1),majoranna (1),masszázs (1),megelőzés (1),mennyezeti ventilátor (1),mentol (1),meszes talaj (1),meteorológia (2),mogyoróbokor (1),munkahely (1),máj méregtelenítése (1),málna (1),mérföld kilométer átváltás (1),méz (1),napozás (1),naptej házilag (1),napvitorla (1),narancsbőr (1),NASA (1),natúrjoghurt (1),nefelejcs (1),nikotinfüggőség csökkentése (1),NPK-arány (1),nyombélfekély (1),nyári konyha (1),nyári középhőmérséklet (1),népzene (1),olívaolaj (1),orbáncfű (1),organikus gyep (1),orrdugulás (1),orrmosó (1),pH-érték (1),páfrány (2),párologtatás (1),pázsit (1),rajzfilmfigura rizsből (1),redőny (1),reflux (1),RICE (1),ricinusolaj (1),rizsformázás (1),rooibos (1),rovarriasztó (1),rozmaringolaj (1),rózsa (1),Salt Institute (1),savanyú talaj (1),sebességkorlátozás (1),spaletta (1),stresszoldás (3),szappan (1),szarvas (1),szederfa (1),szódabikarbóna (1),szójaolaj (1),sárgarépa (1),sásliliom (2),(1),takarítás (1),teafaolaj (1),trombitavirág (1),trágyázás (1),tuja (1),tájjellegű zöldségek és gyümölcsök (1),tápoldatozás (1),távmunka (1),térkép (1),túlöntözés (1),UV-sugárzás (1),vazelin (1),ventilátor (1),virágföld (1),vízhólyag (1),zsalugáter (1),zselatin pakolás (1),zsurlófűtea (1),zöld konyha (1),zöld tea (2),ágyások kialakítása (1),állatmentés (1),árnyékolás (1),édeskömény (1),éjszakai térdfájás (1),étel gyereknek (1),ételallergia (1),ételkilométer (1),ételművészet (1),óraátállítás inzulin cukorbeteg (1),öntözés (1),újrahasznosítás (1),úszómedence vegyszer nélkül (1),ültetés esőcsatornába (1),őshonos zöldségek és gyümölcsök (1)